- Åpningstider Miljøstasjoner
- 90 76 36 59
- Kontakt oss
Hva kan vi hjelpe deg med?
- Under finner du info om våre kundetjenester og hjelp til selvbetjening
LAS Administrasjon
Leknes Man-fre: 08.00 -15.00
Telefontid: 08.30 – 15.00
Svolvær Miljøstasjon,
Osan Man, ons, tors, fre: 08.00 – 15.00
Tirs: 08.00 – 18.00 (oktober – mars)
Tirs: 10.00 – 20.00 (april – september)
Leknes Miljøstasjon,
Man, tirs, ons, fre: 08.00-15.00
Tors: 08.00-18.00 (oktober -mars)
Tors: 10.00 – 20.00 (april – september)
Fjøsdalen Miljøstajon,
Ons: 10.00 – 18.00 (oktober – mars)
Ons: 10.00-20.00 (april – september)
Fre: 12.00-16.00 (kun juni, juli, aug.)
Haugen Avfallsdeponi
(sorteringsanlegg) Man-fre: 08.00 – 15.30.
Vær oppmerksom på at dunken din kan bli tømt senere enn vanlig. La søppelboksen stå fremme til det er tømt. Vi kommer mellom kl. 06.00 og 22.00. Sett gjerne derfor ut dunken kvelden før, og sikre den i henhold til værforhold.. Selv om vi ofte kommer til samme tid, kan tidspunktet variere.
Datoene for tømming finner du i tømmekalenderen
Dunkene må stå fremme innen kl 06.00 om morgenen. Sett gjerne derfor ut dunken kvelden før. Selv om vi ofte kommer til samme tid, kan tidspunktet variere. Det gjelder spesielt rundt helligdager, da vi kjører doble ruter og jobber frem til kl 22.
Vi gjør oppmerksom på at det kan forekomme at de to avfallstypene som settes ut, kan bli hentet i to forskjellige biler til ulike tider. Dette er tilfeller hvis man har tekniske utfordringer på bilen, eller kapasitetsutfordringer.
Om din avfallsdunk ikke ble tømt når du satte den ut før kl. 06.00, og ikke har fått noen gul- eller rødlapp, så send oss en epost hvor du nevner gateadressen din og hvor i Lofoten dette var. Nevn gjerne hvilken rute du er tilknyttet.
Ikke tømt dunk på grunn av feilsortering: Renovatøren som henter avfaller utfører også mottakskontroll. Det betyr at det hvis det er tydelig feilsortering i dunken, så kan den stå igjen.
Man kan søke fritak hvis bolig ikke benyttes mer enn maks 3 måneder på et år, d.v.s. benyttes som fritidsbolig, eller langvarig renovering av bygg. Hvis man er bortreist en lang periode, opphold på sykehjem eller dette gjelder salg av bolig, må boligen etter planen være ubebodd i over 1 år for at søknad kan innvilges.
For at dette skal gjøre seg gjeldende må dunkene leveres inn til oss først, og en søknad med begrunnelse om hvorfor man søker fritak, må sendes [email protected] for tidspunktet det søkes fra. Det må deretter søkes for hvert år.
Man kan søke per post (postboks 99, 8376 Leknes) eller e-post. Husk å oppgi Gnr/Bnr.
Kildesortering er en viktig brikke for å ta vare på råstoffene i naturen. Ved å igjenbruke slipper man å hente ut nye råstoffer. Dette er en viktig brikke i «sirkulær økonomi» som tar utgangspunkt i hele produktets livsløp, og hvordan komponenter kan gjenvinnes. For å kunne materialgjenvinne, så er det en forutsetning med god sortering.
Abonnenter og næringskunder må, så langt det er mulig, kildesortere avfallet.
Farlig avfall og elektronikk skal aldri leveres samfengt med hverken usortert avfall eller brennbart restavfall. God sortering er nødvendig for at vi kan material gjenvinne avfallet. Ta en titt under kildesortering, så finner du mer informasjon.
Leveringer med mye feilsortering kan omklassifiseres til usortert avfall, men da vil den som leverer bli varslet om dette direkte, eller via den transportør de benytter.
Her er pdf med sorteringsguide i A3 format.
Det er på følgende språk:
Gjelder avfall og masser til deponi.
Avfallsprodusenten skal selv dokumentere at avfallet de leverer direkte til deponiet i Haugen møter kravene til Avfallsforskriftens kap. 9, ved at avfallsprodusenten beskriver avfallets sammensetning i en basiskarakterisering. Hensikten med dette er å sørge for at avfall som deponeres ikke medfører uakseptabel helse- og miljørisiko. Deponiet i Haugen er godkjent for rene og forurensede masser med forurensning til og med tilstandsklasse 5.
Hva skal basiskarakteriseres?
Alt avfall som leveres direkte til Haugen deponi skal basiskarakteriseres. Dette gjelder ikke avfallsfraksjoner der LAS behandler avfallet før deponering. I disse tilfellene regnes LAS som avfallsprodusent og vi må selv dokumentere at vi møter kravene. Dette gjelder for eksempel usortert avfall som kunden ønsker sortert av LAS eller avfall levert til en av LAS sine miljøstasjoner.
Tilgang til digital basiskarakterisering
Når du skal levere avfall til deponi må du ha fylt ut basiskarakterisering på forhånd jf. Avfallsforskriftens kap. 9.
Dette skjemaet fylles inn digitalt og tilgang fås ved å kontakte LAS på [email protected]
I det digitale skjemaet karakteriserer du avfallets beskaffenhet og antatt forurensningsgrad. Det er avfallsbesitter som har det lovpålagte ansvaret for å dokumentere dette.
LAS kan bistå med veiledning til karakterisering og mottakskontroll av avfall mot et gebyr på 750,-.
I skjemaet må du karakterisere avfallets beskaffenhet og antatt forurensningsgrad. Det er avfallsbesitter som har det lovpålagte ansvaret for å dokumentere dette.
Veileder til karakterisering og mottakskontroll av avfall finner du her.
Tilstandsklasser forurensede masser
Tabell som angir de ulike tilstandsklassene til forurenset grunn finner du her. Deponiet i Haugen er godkjent for masser med forurensning til og med tilstandsklasse 5.
Dersom massene har verdier over tilstandsklasse 5 ber vi deg om å ta kontakt med oss på e-post eller telefon slik at vi i fellesskap kan finne en løsning på dette.
Levering av jordmasser, betong, tegl og takstein
I god tid før levering av masser til deponiet skal avfallsprodusenten ta kontakt med LAS for planlegging og gjennomføring av deponeringen. Ut fra massenes geografiske opphav skal det avgjøres om det er grunn til å tro at de er forurenset, og hvilke stoffer de eventuelt er forurenset med. Avfallsprodusenten må også gi informasjon om størrelsen på leveransene.
Det er laget veiledere som skal gjøre det enklere for bedrifter som ønsker å levere jordmasser, betong, tegl eller takstein til deponiet i Haugen. Disse gir deg veiledning for å kunne ta en vurdering av mengde samt om det er tegn til forurensning i avfallet. Ta kontakt med oss om du er usikker på dette.
Veileder for jordmasser til deponi
Veileder for betong, tegl og takstein til deponi
Etterprøving av dokumentasjon
LAS forbeholder seg retten til å kontrollere massene etter at de er tippet for å sjekke at avfallet er ihht. innlevert deklarasjonsskjema. En visuell- og luktekontroll vil vi, ved mistanke om udokumentert forurensning, ta ytterligere prøver på kundens regning.
Dersom avfallet ikke er i samsvar med kundens opplysning og det f.eks kreves ytterligere behandling og transport av avfallet vil kunden faktureres disse kostnadene.
Det vil også bli gjennomført stikkprøvekontroller.
Det er deg som abonnent som må sørge for å sikre dunken din mot vær og vind, og at den skal komme på avveie, det gjelder også på tømmedagen. Dunker som er bortkomne eller ødelagt utover normal slitasje, skal erstattes av abonnenten.
Det betyr også at det er deg som abonnent som må rydde hvis dunken skulle velte eller sekken med plast blåser av sted.
Som ny i Lofoten er det lurt å høre med erfarne Lofotinger, da man her bruker å si «vi vet hvor vi bor» om vær og føreforhold. Når det ikke er mulig å sette ut innsamlingsenhetene på grunn av været, så kan man faktisk ikke gjøre det – ta heller kontakt med oss for å finne annen løsning. Se f.eks på driftsmeldinger eller benytt telefon eller mail. Det kan være store lokale forskjeller på en rode om hvordan været «tar», og hvilke sikringsmuligheter for enhetene som finnes..
Har man sikret dunken og uheller likevel er ute, er ikke abonnenten økonomisk ansvarlig for skade på dunkene som skyldes snøbrøyting eller ugunstige værforbehold, så lenge han har fulgt gjeldene renovasjonsforskrift og ikke utvist uaktsomhet.
Alt som brukes, det slites – også renovasjonsdunkene. Derfor får du byttet hele dunken når denne er utslitt (f.eks sprekker), men det er også mulig å skifte bare lokket eller hjulene, alt etter hva som er ødelagt. Da kan du ta kontakt på miljøstasjonen, eller i administrasjonen.
Det hender også at renovatøren tar med seg dunken når den er helt ødelagt, da får du beskjed om å kontakte oss.
Skal du leie en container i forbindelse med at du skal rydde ut av et hus, eller renovere – er det greit å tenke etter hvilket materiale man skal kaste. Siden det er krav til kildesortering, kan det fort bli dyrt å legge alt i én container, kanskje trenger man flere små, eller kan benytte store sekker i tillegg.
Ta en titt på prislisten vår og se hva du kan spare på å sortere, samt under kildesortering for å se hva man kan sortere som. Når du vet mer om hva du har, og hvor mye du har av det – er det et godt utgangspunkt for å snakke med aktører som leier ut containere hvilke løsninger de har å tilby.
Her i Lofoten har vi følgene utleiere av container:
- Østbø avd. Lofoten – tlf 99 46 08 10
- Svenn Pedersen Lastebiltransport – tlf 948 12 393
- Lofoten Avfall AS – tlf 95 73 54 56
Dunkstørrelsen på restavfallsdunken din bestemmer størrelsen på gebyret du betaler. Du kan bytte dunk ved å ta den med til miljøstasjonenen selv eller å bestiller bytte ved at vår renovatør tar de med til deg. I det siste tilfellet påløper et gebyr på kr 250,-
Ønsker du å bytte størrelse, kan du sende oss en mail eller ringe oss på tlf: 90 76 36 59 med informasjon om Gnr/Bnr, adresse og kontaktinformasjon, og hva du ønsker å bytte til. Størrelsene og prisene finner du under renovasjonsgebyr.
Bytter du selv på miljøstasjonen må du påse at du fyller ut og signerer på et skjema.
Størrelse på matavfallsdunken og papirdunken kan byttes uten at gebyret endres.
Hvis du ser på den trykte kalenderen som du har fått utdelt, så er faktura merket av her.
Årsgebyret for renovasjon blir fakturert for et halvår av gangen, og faktura blir sendt ut en av de første dagene i mars og en av de første dagene i september. For de av dere som har slamtømming gjennom oss, så kommer det på samme faktura.
Har du fritidsbolig uten renovasjon, blir hele årsgebyret for slam fakturert i september.
Siden fakturadatoer er varslet, må du selv si fra hvis du ikke har fått faktura.
Vedr. kjøp og salg, er det fint om du sender oss en adresseforandring og hvem som blir nye eiere, spesielt når det nærmer seg faktureringsdato.
Vi fanger det nok opp etterhvert som det blir tinglyst.
Når det er endringer i fakturaadresse eller navn på personen som skal motta faktura (ved utleie, samlivsbrudd, omsorgsbolig etc.) må dette meldes til oss. Ring oss eller send oss en mail, og husk å oppgi Gnr/Bnr.
Hvis ikke renovasjonsgebyret betales innen fristen går kravet til Lindorff. De sender først ut en purring, før kravet går til inkasso.
Hvis man opplever likviditetsproblematikk kan man heller spørre på forhånd om det er mulig å få delt opp fakturabeløpet, og avtale en nedbetalingsplan.
Ta kontakt på telefon.
Hvis man har en godkjent varmkompost eller bokashi-kompost kan man søke om rabatt. Beløpet finner du på sammen med oversikten over renovasjonsgebyret.
For å få rabatten må matavfallsdunken leveres inn på forhånd, og det må dokumenteres at man har kompostløsninger som fungerer.
Også gårdsbruk kan søke fritak.
Søknadsskjema kan skrives ut herfra, fylles ut og scannes og sendes på mail, leveres på våre kontor eller sendes per post.
Om man av helseårsaker ikke får satt ut dunkene på tømmedagen, og ikke har pårørende eller andre som kan sette frem dunken, kan man søke om å få innvilget servicehenting.
Herunder må det innhentes legeerklæring.
Her finner du Søknadskjema.
Søknadskjema skrives ut og fylles ut, og sendes oss ved enten å scanne dette og sende på mail, leveres til vår administrasjon på Leknes eller sendes per post.
Når det kan se ut som slamtanken/kummen må tømmes.
Ta gjerne kontakt med oss så kan vi se når kummen siste ble tømt, samt historikk for tømming. Man kan også sjekke kummen, om det ligger en «slamkake» og stenger for røret ut fra huset.
Nødtømming bestilles hos oss i våre åpningstider, eller når behovet er akutt kan man i tillegg ringe direkte til vakttelefonen hos vår leverandør (Holdahl Maskin og Transport – tlf 970 40 970) når dette er utenfor vår åpningstid. Nødgebyr påløper når dette er utenfor ordinær tømmerute. Prisen ser du på siden for renovasjonsgebyr.
Er man usikker eller må ha nødtømming ofte, kan man vurdere tømming hvert år, eller når bilen er i området av andre årsaker.
Gavepapir har oftest svært dårlig kvalitet og leveres som restavfall.
Til jul mottar alle abonnentene en egen sekk som kan benyttes til dette og settes ut på restavfallsruta eller leveres på miljøstasjonen.
Man kan sette ut flere sekker og benytte blank/transparent sekk ved siden av.
Nei svarte søppelsekker kan ikke lenger benyttes til å kaste restavfallet i. Man må bruke transparente sekker. Disse får du kjøpt på våre anlegg.
Kommer man med svarte sekker, så kan man få beskjed om å omemballere disse, eller åpne sekken slik at innholdet kan kontrolleres.
Hvis du vil rydde strender og kystlinje, må du benytte et skjema til å registre hva du rydder og hvor du rydder. Korrekt utfylt skjema gir deg mulighet til å levere avfallet gratis. Vi anbefaler at du tar kontakt med oss først, slik at vi får informert litt mer – og vi får avsjekket om det er behov for transport av avfallet.
Dette gjelder kun eierløst/herreløst marint avfall.
All informasjon du trenger finner du på www.cleanuplofoten.no
Abonnenten plikter å:
- Melde inn alle bruksenheter på eiendommen til oss.
- Plassere oppsamlingsenhetene på et plant og fast underlag, og sikre disse mot vær og vind. Vi vet hvor vi bor, så er det innlysende at dunken ikke kan settes ut uten å blåse av gårde, så kan man ikke gjøre det. Da må man heller ta kontakt med oss for å finne annen løsning. Har man gjort det man skal og dunkene likevel blir ødelagt etter snøbrøyting eller svært mye vær, vil ikke abonnenten blir økonomisk ansvarlig.
- Plassere oppsamlingsenheten slik at evt. branntilløp ikke kan spre seg til bygninger.
- Om vinteren må adkomst til oppsamlingsenheten være ryddet for snø, samt ev.t sandstrødd ved behov.
- Dunkene må plasseres slik at de ikke er til sjeanse
- Selv foreta vedlikehold og renhold av oppsamlingsenhetene. Dunker som er bortkomne eller ødelagt utover normal slitasje erstattes av abonnenten.
- Ikke ha mer i dunken enn at lokket legges ned. Er ikke lokket nede blir avfallet lettere blåst utover og kan forårsake forsøpling. Er dette et problem, bytt heller til en større dunk eller benytt gulsekk de ganger behovet er stort.
- Sette ut oppsamlingsenhetene før kl. 06.00 tømmedagen for å få tømt.
- Farlig avfall og elektronikk må ikke legges i sammen med oppsamlingsenhetene, dette må leveres på miljøstasjonen. Det er kun det avfallet som dunken er men for, som skal i dunkene. Det er ikke anledning å legge andre typer avfall i dunkene enn det som til enhver tid er gjeldende.
- Gi beskjed om endringer i abonnementsforholdet umiddelbart.
- Dunkene plasseres slik at de ikke er til sjeananse for andre, hverken ved oppbevaring eller tømming.
- En evt. sikringsordning skal ikke være til hinder for renovatørenes arbeid.
- Dunkene sette inn til nærmest mulig inntil vei hvor renovatørene kjører.
Fullstendig oversikt finner du i Renovasjonsforskriften §6
Avfallsselskapets plikter er:
- Å tilby et hygienisk, miljømessig godt og kostnadseffektivt renovasonstilbud, inkl. mulighet til å levere kildesortert avfall.
- Å gjennomføre innsamling slik at abonnenter ikke sjeneres unødig av støv, søl, lukt og støy.
- Oppsamlingsenhetene skal behandles hensynsfullt og forlates i lukket stand, evt. legges ned når det er sterk vind.
- Avfallet skal sikres ved transport slik avfallet ikke faller av.
- Avfallet skal samles inn regelmessig på fast ukedag, slik utdelt tømmekalender beskriver, unntatt når annet er kunngjort, avtalt eller når tømmedagen faller på en bevegelig helgedag.
- Å ta med kun det som er i oppsamlingsenheten. ( Det betyr at dunker med haug på, eller sekker med restavfall eller annet utenfor dunken ikke blir tatt med)
- Å informere om gjeldende renovasjonsordning
- Å behandle avfall som er forskriftsmessig samlet inn som avfallsselskapets ansvar og eiendom.
En fullstendig oversikt over plikter finner du i Renovasjonsforskriften
Avfallsselskapet oppfyller kommunens forpliktelser til innsamling og mottak av avfall etter forurensningsloven og loven om vern mot forurensning.
Innsamling fra husholdninger av husholdingsavfall og slam gjøres til selvskost, det betyr at man ikke har lov å tjene penger på håndteringen av dette avfallet. Forskriften sikrer at vi jobber mot det målet å sikre en så miljømessig, økonomisk og helsemessig forsvarlig innsamling, transport, gjenvinning og sluttbehandling som mulig i våre eierkommuner. Derfor er det også en tvungen renovasjonsavgift for å sikre dette arbeidet.
Avfallsselskapet har derimot lov å tjene penger på det avfallet som kommer fra næringslivet. Her arbeider man på det åpne markedet med fri konkurranse. I praksis betyr det at næringsaktører har lov å levere avfall til den aktøren de vil, forutsatt at det er godkjent avfallsmottak. Eierløst avfall regnes i dag som næringsavfall.
Vi er et IKS og det betyr at vi har ansvar for å legge til rette for innhenting av avfall hos husholdninger, samt tilreggelegge for mottak på miljøstasjoner.
Vi har valgt å engasjere oss i innhenting av eierløst marint avfall, men p.t. er ikke dette pålagt oss.
I Norge har vi et prinsipp som heter forurenset betaler, det betyr at alle har et ansvar til å sørge for at avfallet som de har, kommer til godkjent mottak. For enkelte næringer inkluderer det også å tilrettelegge for avfallsdunker for sine kundegrupper, Eksempler her er dunker utenfor dagligvarebutikker og gatekjøkken, og container på kaia for å ta imot avfall fra båter som legger til.
Statens Vegvesen har også et ansvar for å tilrettelegge langs sine veier, og den enkelte kommune har blant annet et ansvar for å tilrettelegge for turister og besøkende på populære utfartssteder. I praksis betyr det at det er flere som har ansvar for at det ser rent og fint ut rundt oss.
For å sørge for at dette skjer har vi Fylkesmannen og kommunen som kontrollmyndighet.
Kontakt kundesenteret vårt
LAS holder åpent på hverdager mellom kl. 08.00 – 15.30.
Du kan ringe om du har spørsmål 907 63 659 eller kontakte oss via epost her