Avfallsselsselskapet eies av kommunen(-e) og oppfyller kommunen(-e)s lovpålagte ansvar om innsamling av forbruksavfall (husholdningsavfall) etter forurensningsloven. Et godkjent avfallsmottak er det viktigste verktøyet for å unngå forsøpling i naturen, ettersom det finnes et sted å levere avfallet. Lofoten Avfallsselskap IKS (LAS) var tidlig ute med å innføre kildesortering, med mat- og restavfall allerede i 1998, mens det først i 2023 ble krav om kildesortering for alle kommuner.
Avfallsselskapet er drifter under en driftstillatelse (Statsforvalteren), og det er strenge krav til tiltak for å redusere utslipp til naturen. Herunder eksempelvis dobbel bunntetting av deponi, krav til innendørs håndtering og klimavern ved mellomlagring for enkelte typer avfall, tett dekke med oljeavskiller der avfall behandles, renseanlegg for alt vann som renner gjennom deponiet og overvåkning av både sigevann og havet nedenfor hovedanlegget (Sundklakkstraumen).
FNs bærekraftsmål
Lofoten Avfallsskap vil selvsagt jobbe for at alle bærekraftsmålene blir oppfylt, men det er spesielt noen som er mer relevant å jobbe med en andre for selskapet ut fra hva vi gjør. Dette er:
Drift: Konvertering fra fossilt til elektrisk
I 2020 ble den første elektriske maskinen satt i drift i Haugen. I 2023 ble elektrisk kvern for restavfall satt i drift. Dette reduserer både drivstoff forbruk og utslipp av CO2. Vi har etablert et energiledelsessystem og iverksetter energibesparende tiltak fortløpende, som f.eks. utskiftning av lyskilder til LED og kartlegging av øvrig maskinpark. Lofoten Avfallsselskap IKS er er også med i Lofoten De Grønne Øyene, der målet er at Lofotkommune er et lavutslippssamfunn innen 2030.
- Det er innvilget kr 4,5 mill. til elektriske renovasjonsbiler.
- Det er innvilget ca kr 1,8 mill. i støtte til etablering av ladestasjoner. En i Svolvær og en på Leknes.
Avfall til gjenvinning
Avfallsbransjen bidrar også til å etterleve «den omvendte avfallspyramiden», der målet i samfunnet vårt (EUS rammedirektiv for avfall og norsk avfallspolitikk) er er å ha minst mulig avfall, og gi «materialer» lengst mulig «levetid» eller produktsyklus. Gjennom kildesortering og bearbeiding av avfallet slik at det kan best mulig gjenvinnes som nytt material og som energi. Herunder også mottak av farlig avfall, eller miljøgifter som gjør skade om det kommer ut i kretsløpet vårt.
Gjennom Avfallsforskriftens kapittel 10a har Norge satt store mål for gjenvinning, og Lofoten Avfallsselskap skal bidra til å nå de målene. Det skal vi legge til rette for å gjennomføre, men for å lykkes er vi avhengige av at alle husholdninger og privatpersoner, samt næringsliv bidrar til sortering av avfallet sitt.
- Målsetting er å øke materialgjenvinningsgraden til 60% i 2025 og 60% i 2030, på avfallet som samles inn på husholdningsrenovasjon, herunder også avfall fra fritidsrenovasjon
- Det vil fremover kjøres årlige plukkanalyser av avfall i stikkprøve, for å se hva vi kan gjøre bedre.
- Fritidsrenovasjon skal etableres, nytt mål om ferdigstillelse er 1. 1.2025
Forebygging av avfall på avveie
Avfallsselskapet har siden 2011 tatt et større samfunnsansvar enn de oppgaver de er pålagt å oppfylle hva gjelder eierløs forsøpling, og da særskilt marin forsøpling. Selskapet har både satt fokus på bevisstgjøring og kunnskapsformidling, og opprydding gjennom kampanjer og ryddeaksjoner. Prosjektet Clean Up Lofoten (2015-2023) hadde spesielt fokus på dette og avfallsselskapet fikk i perioden tildelt midler til arbeidet. Men både før og etter (samt hele prosjektperioden) har frivillige kunne leverer det eierløse marine avfallet gratis. Noen av fokusområdene har vært å få slutt på ulovlig bålbrenning, avfallsløsning i havn, hindre landbruksplast å komme på avveie, bevisstgjøre utleier av airbnb o.l. at de også må ta ansvar for å informere gjester om hvor avfallet skal legges, digitalt kart over returpunkt og tømmesteder for bobil, bevisstgjøring av ferske sjåfører om at avfallet ikke skal havne i grøfta (i samarbeid med noen sjåførskoler). Avfallsselskapet har koordinert opprydding av frivillige og arrangert RIB turer for rydding med først frivillige, deretter proffryddere. Og gjennomførte i 2021-23 første fase av Rydd Norge programmet (nå Rydd i Tide) for Lofoten i regi av Handelens Miljøfond. Til sammen er over 400 tonn med marint avfall blitt samlet sammen gjennom tiltakene som avfallsselskapet har gjennomført (2011-2024). Selskapet har vært primus motor for registrering av avfall, og har fått anerkjennelse for kvaliteten av folkeforskningen i samarbeid med SALT.
- Avfallsselskapet har rydding av flyveavfall på eget område og bygging av innendørs hall for levering av avfall på miljøstasjonen. Så langt har Leknes Miljøstasjon og Fjøsdalen Miljøstasjon fått «tak over hodet». Svolvær Miljøstasjon står for tur, og status er pr. 2.august at oppdraget er lyst ut på anbud.